Search

Maria-Syamsi

From My Heart

Month

January 2015

An Honest Friend

My father fetched me from work this afternoon. He called me to tell me to hurry up because there was no place to park his car, hence he could not stop his car on the hospital’s main road for too long just to wait for me. I ran out from the hospital lobby and chased after his car.

I hurried into his car and he immediately drove away.

He asked, “Where to next?”

I said, “The ATM machine. I need to take out some cash.” At that moment I had a feeling that I might not have my purse with me. I opened my bag and couldn’t see it there. I may have left it in the clinic while I was rushing out.

At that very moment, my phone rang.

“Maria Kamal.” A man’s voice. Very familiar. I tried to place his face. Certainly not my department colleague.

“Oh. Hi.”

“Teoh here.”

It was Mr Teoh, an ENT surgeon in the hospital (who also happened to do his housemanship together with me back in 2006). He said he saw me running across the road, and my purse fell from my pocket while I was getting into the car!!

“I have your purse with me. I’m just two cars behind you. Is there anywhere you can stop so that I could return this to you?”

We stopped somewhere about 20 meters after that, in the middle of the heavy traffic (there are no roadsides within the hospital). I couldn’t say enough thanks to him.

Within that short moment of time, he managed to ask me, “I don’t know whether you’re lucky or unlucky today.”

I said, “I’m lucky, of course!!” I said thanks again, and went back into my father’s car.

* * *
I could not express enough gratitude to Teoh for saving my life today. Really. Making a police report for the loss is one thing. Cancelling my cards and applying for new ones is another thing.

But you see, I’m sitting for another exam in March, so I’ll need all the cards as soon as possible to arrange for my transport and accommodation. With reports and renewals, I don’t know how long they are going to take!

I sincerely hope that his kindness will be repaid. I know it will come back to him, whether the help comes from me, or from other people. I know good will be returned with more good.

I hope he will be blessed with safety and protection, wherever he goes.

* * *

As Muslims, we need to reflect back on our days and see what we can learn from the day’s events.

(1) Remember to say our thanks to those people who have helped us

(2) Remember to express our gratitude to Allah SWT for blessing us with kind and honest people around.

(3) What were the chances that an old friend was to have spotted me running across the road? What were the chances that, of all people, he was the one who saw the purse fall out? It could have been any outsider, it could have been a drug addict even (many of them walking around there)! What are the chances that, after all those years, he STILL has my phone number?
As someone who believes in God, I don’t believe in chances. I believe that Allah has made the situation that way to remind me of certain things, for me to reflect.

(4) When someone has been kind to us, we shall bring that forward to others. Help another person or two. Or more than that.

(5) I must continue striving to improve my akhlak (character). Get angry less (or, don’t get angry at all), speak only kind words, stop arguing even if I know I’m right (that one, I still failed to do, even today), be nice to my parents.

(6) I remember last year my mom returned a purse that contained a few thousand ringgit to another lady. I think in some ways, the things that do to others, will bounce back to our children too.

So let’s be kind and spread more kindness. 🙂

Saya Cabar Rakyat Malaysia Berhenti Ambil Makanan Bergoreng

Wah wah wah…nampaknya sudah mula ada suara-suara sumbang yang menuduh bahawa industri kelapa sawit telah menyebabkan pembalakan berleluasa dan seterusnya menyebabkan banjir besar di negeri Cik Siti Wan Kembang. “Membuat kerosakan di bumi Allah” katanya.

Tapi sudah terlalu banyak tuduhan-tuduhan lain, jadi tak perlulah saya bercerita panjang lebar di sini. Lagipun apalah gunanya menuding jari sedangkan ramai saudara kita sedang memerlukan bantuan.

Maka sebagai seorang doktor, hari ini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengajak dan mencabar rakyat Malaysia supaya berhenti terus daripada makan makanan bergoreng.

Boleh?

* * *
Tak kiralah goreng dengan minyak kelapa sawit atau “minyak sayuran” yang lain. Sebab yang dikatakan minyak sayuran itupun kebanyakannya minyak sawit juga. Dan kalau gunakan minyak daripada tumbuhan lain, dari negara lain, mereka terpaksa menebang hutan mereka untuk mendapatkan sayuran tersebut. Sama juga kesannya pada dunia.

* * *
Saban hari saya menjaga dan merawat pesakit-pesakit yang menderita akibat penyakit kencing manis, darah tinggi, buah pinggang, sakit jantung dan kegemukan (ye, kegemukan juga adalah suatu penyakit, kami panggil “obesity”). Setiap hari saya berjumpa mereka yang beratnya 90kg, 100kg, 110kg, malahan 140kg pun ada. Bukan seorang dua.

Saban hari jugalah saya bertanya, sarapan pagi makan apa? Tengahari makan apa? Malam makan apa? Sebelum tidur makan apa?

Jawapan biasa:
“Sarapan saya selalu makan mihun atau mi atau koey teow.” Saya tanya balik, “Masak apa?” “Oh. Goreng.” “Minum apa?” Kemudian sang isteri akan mencelah, “Doktor, dia ni teh tarik dia tak boleh tinggal!” dengan muka berkerut.

“Tengahari makan nasi la. Dengan sayur, lepas tu ayam atau ikan.” Saya tanya lagi, “Ikan atau ayam tu masak macam mana?” Jawapan mereka, “goreng, kari, asam pedas atau sambal.”

“Minum petang, puan?” “Tengoklah. Karipap ke, goreng pisang ke, kalau tak pun kuih lapis.”

Standard menu kebanyakan rakyat Malaysia.

Alasan yang diberi biasanya:

“Saya sibuk, makan mesti kat kedai. Kedai mana ada jual bakar-bakar atau kukus ni.”

“…tapi selalunya saya order kurang manis, doktor..”

“Laparlah petang-petang..mana boleh tak makan..mesti nak makan sesuatu. Karipap sebiji pun jadilah.”

“Saya mana ada duit nak beli ikan untuk kukus. Ikan-ikan tu mahal. Ikan yang saya mampu cuma sedap digoreng saja.”

“Saya dah cuba masak yang sihat, tapi suami saya taknak makan.” Sedangkan suami inilah yang berat badannya 140kg. Aduhai…

“Tak goreng tak sedap la doktor…!”

Lihatlah menu makanan kita seharian. Mana yang tak goreng? Mihun goreng, nasi goreng, ayam goreng, ikan goreng. Karipap, popia, cakoay semuanya goreng. Asam pedas, kari, gulai sebarang jenis, sayur-sayuran semuanya kena tumis dengan minyak. Bahkan masak sup pun kena tumis bawang dan rempah. Roti canai, roti telur, roti sardin, murtabak semuanya digoreng atas kuali yang berminyak. Kalau pasar Ramadhan tu, hampir semua gerai ada kuali yang mengandungi minyak untuk menggoreng sesuatu.

Belum cerita lagi makanan lain seperti Milo, Sardin, susu pekat yang mengandungi minyak sawit. Maka teh tarik kesayangan dan kebanggaan rakyat Malaysia pun hasil daripada minyak sawit.

Kesimpulan saya: RAKYAT MALAYSIA MEMANG BERGANTUNG DENGAN MINYAK SAWIT.

Jadi kalau kita semua, seluruh negara, bergantung kepada minyak sawit, kenapa terlalu menghina pengusaha kelapa sawit? Kenapa macam-macam caci maki diberikan kepada pembesar-pembesar Kelantan?

Ok. Lupakan tentang pembesar Kelantan. Kita balik kepada topik berhenti makanan bergoreng.

Saya bukan pakar ekonomi, saya tidak berniaga, tapi setahu saya, prinsip asas dalam perniagaan adalah “jika tiada permintaan, tiadalah pembekal.” Kalau tak ada orang makan sirip ikan jerung, tak adalah yang menjual. Masa orang boikot Milo dulu, banyak kedai jual Vico sahaja. Kalau ramai orang beli telekung lycra, maka makin ramailah orang yang berani jual telekung yang begitu.

Maka memandangkan begitu banyak penggunaan minyak kelapa sawit di kalangan rakyat Malaysia, pengusaha kelapa sawit pun berani meluaskan ladang-ladang mereka.

Bayangkan kalau daripada dahulu lagi orang kita cuma makan yang rebus dan bakar, mungkin syarikat-syarikat besar tak akan mengambil risiko menanam lebih banyak pokok kelapa sawit. Pasti mereka akan mengusahakan perniagaan lain.

Lagi alasan yang biasa didengar, “Orang jual, saya belilah.”
Goreng pisang, koay teow basah, teh tarik, rokok..sama saja.

Kita kena ada kekuatan diri untuk melakukan perkara yang baik, dan menolak sesuatu yang tidak baik untuk diri kita. Kalau yang itu sedikit pun kita tak mampu lawan, apakah hak kita untuk mengherdik “kerakusan” syarikat-syarikat perladangan meluaskan perniagaan mereka?

Kalau kita pun merosakkan diri dengan makanan yang membawa mudarat, kenapa dicaci orang lain yang “membuat kerosakan di muka bumi”? Sedangkan puncanya sama saja: tamak haloba.

Maka dengan ini sekali lagi saya ingin menyeru, dan mencabar, rakyat Malaysia untuk berhenti terus daripada makan makanan bergoreng. Tak kiralah minyak apa pun.

Boleh buat?

IMG_1702-1.JPG

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑