Search

Maria-Syamsi

From My Heart

Month

April 2014

After the Rain

After the rain, the world is more beautiful.

The grass is greener.
Fresh and new.

The fog blankets the world, and then it lifts, slowly.
The skies would clear up, bright and blue.

The sun shines brightly, spreading its warmth.

The birds chirp and sing and tweet even more cheerful than usual.
The cheer that makes us smile along.

The breeze is cool, the air cleaner.

Just stop for a while.
Listen.
Take a deep breath.
Smile.
Be thankful.

After the rain, the world is brighter.

20140419-161039.jpg

Dulu Tak Mahu Belajar

Dulu masa sekolah taknak belajar fizik
Katanya susah, tak mampu
Sekarang bukan main kuat bercakap soal satelit, soal ultrasound, soal radar.
“Kalau iPhone hilang pun boleh cari, kenapa kapal terbang yang besar tu tak boleh jumpa?” katanya.

Dulu masuk kolej taknak belajar geografi
Sekarang beriya-iya bercerita soal kedalaman Lautan Hindi, macam senang sangat nak cari barang hilang dalam tu.

Dulu masa masuk U, nak pilih jurusan senang, kelas seminggu dua kali, lepas tu tak payah berjaga malam untuk study, boleh lepak.
Sekarang bukan main melawan kata-kata doktor yang dah belajar bertahun-tahun, siang malam bertungkus lumus, sambil bekerja pun masih ada exam.
Macamlah semua penyakit boleh sembuh dengan satu dua ubat je.

Dulu bukan main lagi minta biasiswa kerajaan, nak belajar perubatan kat luar negeri.
Lepas tu taknak kerja kat Malaysia, sistem tak bagus, katanya.
Bila akhirnya balik Malaysia, merendah-rendahkan hospital kerajaan, katanya sistem kesihatan Malaysia tak bagus.
Sedangkan tak pernah jejak kaki untuk berkhidmat kepada orang miskin di hospital kerajaan. Macam mana boleh tahu apa yang berlaku kalau tak pernah masuk pun? Setakat jadi pemerhati sekali sekala, boleh menilai ke?

Dulu masa lepas SPM, pilih belajar akaun, belajar psikologi.
Taknak pergi belajar agama kat Mesir.
Tiba-tiba bila ustaz salah cakap, tahu pula tegur secara terbuka.
Eh, ustaz tu salah cakap ke?
Macam senang je berguru dengan alim ulama di Mesir tu ye?

Dari dulu sampai sekarang, tak pernah nak buka Quran. Nak tahu pasal Islam, cuma buka CNN, Aljazeera dengan WikiIslam.
Lepas tu nak kata Islam ajar keganasan, kongkong perempuan.
Pandang dan sentih Quran pun tak pernah, tapi macam arif sangat tentang ajaran Islam.

Orang sibuk-sibuk kata Nabi Muhammad SAW pengganas, kaki perempuan.
Tapi tak pernah pun baca buku tentang sejarah nabi, tak pernah ambil tahu pun tentang hidup Baginda yang aman damai tu.
Bila berkata-kata bukan main lagi memfitnah, cuba tunjuk sikit sifat kemanusiaan “semulajadi” yang baik tu. Ada macam Nabi Muhammad SAW?
I doubt it.

* * *

Marilah kita belajar betul-betul.
Cari informasi dari sumber yang sahih, yang asli, bukan internet, bukan TV.
Menuntut ilmu daripada guru yang bertauliah.
Bertanyalah kepada yang pakar. Tak perlu menuding jari semata-mata sebab “dah pernah baca di internet”, atau sebab “kat Amerika diorang buat macam tu.”

Tolonglah hormati mereka yang pakar, yang berilmu.
Menuntut ilmu dan pengalaman bukan mudah.
Bermandi peluh, air mata, kadangkala darah.
Bersengkang mata, berjalan jauh, berbelanja ribuan ringgit.
Mencari guru terbaik.
Kalau tak pasti, tanyalah dengan berhemah. Memang tak salah bertanya.

Hormatilah ilmu orang lain.
Kalau kita tahu sikit, mesti ada orang tahu lebih banyak.

Tanda orang yang berilmu adalah menghormati orang lain yang mempunyai ilmu yang lain, sebab mereka faham cabaran menuntut ilmu dan pengalaman.

I Love You Mama and Papa

Of all the joys in life, the ones that we really need to be thankful for, no matter what, are our parents.

Even more if they live to reach old age, if they have seen us graduate, get married, and felt how it is to be grandparents.

It gets more challenging when they get older, with health dwindling, movements slower, not too keen to listen to children’s advice about their health…but then again, those were the things they had to face when we were young.

Let’s care for them as much as we can.

Let’s show them our love and gratefulness.

Before it’s too late.
For there’s no greater regret in this life, than regret of not doing enough for our parents.

There are no greater gifts in life than the gift of our parents.

* * *
I’ve just watched a Thai advertisement about a deaf father and his daughter who wanted a different father, a father who is not deaf.
It is so deep that it touched my heart to the core.

Everyone should watch it.

* * *

Quite often, I bring lunch from home. Usually they are my own cooked/prepared food. But sometimes it’s something my mom or dad made for us.

I’d feel very sad if something happened to the food that they prepared for me; if I didn’t get to eat them, or they’re spoilt, or simply went missing. It rarely happened, but it could. Because I’d vividly see their faces when they were packing the food for me that morning.

That love on their faces.

I remember once my grandmother made some fried rice in the morning and packed some for my then-single uncle. My uncle was so busy that afternoon, he did not get to eat them.

Late that afternoon, my grandmother passed away.

That night I saw my uncle staring into the container, still filled with the fried rice his mother cooked that morning.

* * *

I have a confesssion to make.

Once, a few years ago, I asked Dato in an email, “I feel like my father is too proud of me, and I don’t think I deserve that pride. Why is my father so proud of me?”

He said, “All fathers are proud of their daughters, Maria. You know I’m proud of mine.”

* * *

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑